Now showing items 3-22 of 22

    • Contemporary Theatricalities between the Private Space and the Public Space. The Experience of What Is "Unheimlich" 

      Carnevali, Davide
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The relationship between the private and public dimensions is one of the main pillars of the discourse on the performing arts. The architectonic space of theatre dialogues with the urban space in which it is located and ...
    • Editorial 

      Batlle, Carles
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
    • El tercer espai de l’arquitectura teatral. Entre l’escenari i la ciutat 

      Serrazanetti, Francesca
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Al llarg de la història, el disseny d’espais teatrals sempre ha tingut en compte la seva relació amb la ciutat. Darrerament, quan s’ha prestat molta atenció a les pràctiques de participació cultural, l’arquitectura ...
    • Els teatres de la ciutat de Barcelona i l’art comunitari: una aproximació 

      Gázquez, Ricard
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Al llarg de la darrera dècada, les polítiques culturals i teatrals han tendit a integrar el concepte de la «cultura com a recurs» (Yúdice, 2003) amb l’objectiu de transcendir-lo des d’una perspectiva de sostenibilitat ...
    • FFF: The Friendly Face of Fascism. Per una estètica dels dispositius 

      de Naeyer, Roger Bernat; Fratini, Roberto
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Manifest de la companyia teatral The Friendly Face of Fascism creada l’any 2008 per Roger Bernat i altres, on s’elaboren les directrius d’una estètica dels dispositius.</p>
    • interActing with Architecture 

      Hohler, Anna
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The Compagnie un tour de Suisse was created in 2012 out of the meeting between the actress and director Hélène Cattin and the architecture and dance critic Anna Hohler. Their shared interest in architecture and in ...
    • La ciutat com a escenari a Rimini Protokoll: una conversa amb Helgard Haug 

      Bibiloni, Guillem Aloy
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>El matí de la seva intervenció en el simposi «Teatre i Ciutat» celebrat a Barcelona, la directora i autora Helgard Haug, fundadora de Rimini Protokoll, va rebre l’Observatori d’espais escènics UPC-ETSAB a l’Institut del ...
    • La localització espacial de l’activitat teatral. Una anàlisi a partir del cas de Barcelona 

      Paul Agustí, Daniel
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Les activitats culturals —i els teatres no en són una excepció— interactuen amb els espais urbans on s’implanten. Ara bé, malgrat aquest potencial, pocs estudis han analitzat les interaccions entre teatres i espai urbà. ...
    • Lluèrnia, escenografies de llum i foc a l’espai públic 

      Fargas, Pep
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Lluèrnia, festival del foc i de la llum, és un esdeveniment anual que se celebra a Olot, el segon dissabte de novembre, i que convida creadors de diverses disciplines a plantejar una nova mirada sobre els espais urbans ...
    • Manifests Are Meant to Clear the Air and Challenge – Nobody Has the Right to Obey 

      Schmutz, Christina
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The commentary classifies Roger Bernat’s and Roberto Fratini’s FFF manifest, published in 2018, as an artistic praxis. It shows that the drafting itself of a manifest can be understood as a performative practice: the ...
    • Matadero Madrid: Modern Ruin, City of the Arts 

      González Juárez, Elva Araceli
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>In the mid-20th century theatre creators such as Artaud, Grotowski and Brook, driven by a different vision of the mise-en-scène, developed major reflections on the performing space, which took them to use abandoned ...
    • "Moving objects" Who moves whom? Who moves what? 

      Brnčić, Constanza
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p><em>Moving objects</em>&nbsp;is a performative practice that I have been developing for four years in different contexts. Through a simple proposal (or action score), participants move objects that were already in a ...
    • Parlar com a acte d’autoempoderament - instal·lació teatral i dispositiu de mediació tècnica al museu - Numax-Fagor-Plus de Roger Bernat 

      Schmutz, Christina
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Sobre la base de l’exemple de la producció&nbsp;<em>Numax-Fagor-Plus</em>, del director català Roger Bernat, l’article debat l’estructura paradoxal d’un dispositiu tècnic, tot establint relacions amb aspectes d’un ...
    • Place-making from the Urban Palimpsest 

      Golda-Pongratz, Kathrin
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Based on the concept of the city as a palimpsest, a kind of constant superimposition of physical layers and traces of tangible and ephemeral memories to be explored again in each historical moment and each urban path, ...
    • Què té el carrer? Dimensions d’un hàbitat creatiu 

      Sambola, Oriol Martí
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Aquest article identifica sis aproximacions definitòries del carrer creatiu: la dimensió urbanística, la política, l’artística, la simbòlica, la tecnològica i l’atmosfèrica, presentades a través dels seus perquès, els ...
    • The Ignorance of Participation as an Act of Poetic Resistance: Introduction to the Manifest of the Company FFF: "The Friendly Face of Fascism" 

      Pedullà, Carmen
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The following introduction seeks to provide some of the main characteristics of the scenic poetics set out in the manifest "FFF: The Friendly Face of Fascism. For an Aesthetics of Devices" that Roger Bernat and Roberto ...
    • The Site-Specific Projects of Teatro Potlach: The City as Set Design and Dramaturgy 

      Sansone, Vincenzo
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>Teatro Potlach is an Italian theatre company founded in 1976 by Pino Di Buduo and Daniela Regnoli in a little village, Fara In Sabina, after a period of training by the two young people at Odin Teatret, under the ...
    • Theatre and Architecture in Palma 

      Aloy Bibiloni, Guillem
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The study of the place of theatre in Palma is research that shows its existing,&nbsp;closed and vanished venues throughout the history of the city. It is apreliminary and ongoing inventory covering 98 performance spaces, ...
    • Theatre Architecture Mapping: Catalogue of Berlin Performing Spaces 

      Newesely, Bri
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>The digital reproduction of the theatre architecture collection of the Technische Universität Berlin provides extensive documentation for research and contextualisation. With more than 10,000 photographs, drawings and ...
    • Urban Ruptures as Pre-Existing Potentials of Theatre: The Arnau Project 

      Cristoforidi, Kyriaki
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Open Access
      <p>In this article, we will start from the axiom that, as a place of confluence of opposing forces, the city provides the conditions for various ruptures to manifest as urban circumstances and as structuring and destructuring ...