• en
    • català
    • español
    • English
    • LoginRegister
  • English 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
View Item 
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2018: Núm.: 43
  • View Item
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2018: Núm.: 43
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nocturno de «Café Müller». Una lectura

Thumbnail
View/Open
07 EstudisEscènics43-FRATINI-ESP.pdf (231.5Kb)
07 EstudisEscènics43-FRATINI-ENG.pdf (220.8Kb)
  View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Fratini, Roberto
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2018, Núm. 43
Document typeArticle
Abstract
En este trabajo se analizan las fraseologías, los objetivos poéticos y los temas de Café Müller de Pina Bausch (1978), tratando de subrayar, por un lado, los múltiples vínculos entre su poética y las formas de anacronismo en la cultura alemana de los años sesenta y setenta, principalmente en relación con la memoria de la Segunda Guerra Mundial y de las corrientes dominantes del Ausdruckstanz, justificar por otro lado sobre una base estructural (a través del análisis de algunos procedimientos innovadores como la repetición, la desincronización, la alegoría) la fama de la obra como obra maestra del Tanztheater contemporáneo y como paradigma de la llamada «dramaturgia silenciosa».
 
This paper analyses the phraseologies, poetical aims and themes of Pina Bausch’s Café Müller (1978), trying to underline, on the one hand, the multiple links between its poetics and the forms of anachronism in the German culture of the sixties-seventies, mainly in relation to the memory of the Second World War and of the predominating currents of Ausdruckstanz, to justify, on the other, on a structural basis (through the analysis of some groundbreaking proceedings like repetition, desynchronisation, allegory) the fame of the piece as a masterwork of contemporary Tanztheater and as a paradigm of the so-called “silent dramaturgy”.
 
En este trabajo se analizan las fraseologías, los objetivos poéticos y los temas de Café Müller de Pina Bausch (1978), tratando de subrayar, por un lado, los múltiples vínculos entre su poética y las formas de anacronismo en la cultura alemana de los años sesenta y setenta, principalmente en relación con la memoria de la Segunda Guerra Mundial y de las corrientes dominantes del Ausdruckstanz, justificar por otro lado sobre una base estructural (a través del análisis de algunos procedimientos innovadores como la repetición, la desincronización, la alegoría) la fama de la obra como obra maestra del Tanztheater contemporáneo y como paradigma de la llamada «dramaturgia silenciosa».
 
Access conditionsOpen Access
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1093
ISSN2385-362X , 0212-3819
Collections
  • 2018: Núm.: 43 [15]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of RedITCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartmentsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback