Now showing items 4-11 of 11

    • «La sonata dels espectres»: el verí i la visió 

      Rosell Nicolás, Teresa
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>L’obra d’August Strindberg dinamita el drama per representar el procés de&nbsp; destrucció de sentit i el seu contingut residual. Si en el drama tradicional el&nbsp; sentit transcendent era una part essencial de l’obra, ...
    • L’empremta de Strindberg en Ingmar Bergman 

      Merino Serrat, Imma
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>Bergman començarà des de molt jove a llegir voraçment Strindberg i li demostrarà la seva veneració dirigint nombroses obres teatrals del dramaturg. Sempre hi retornarà, revisant els muntatges o creant-ne de nous, com ...
    • Pequeño Teatro Dido as Introducer of Theatre of the Absurd in Spain 

      Kmet, Maša
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>This article focuses on the beginnings of the Theatre of the Absurd in&nbsp; Spanish theatres. It introduces the independent group Pequeño Teatro Dido,&nbsp; which was active between the years 1954 and 1963. This was ...
    • Strindberg, l’artista 

      Moreno Tena, Carolina
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>At fifteen minutes,&nbsp;<em>The Stronger&nbsp;</em>(1889) condenses some challenges in the theatrical production of Strindberg: stage time, non-verbal language or dialogue construction of the plot and characters through ...
    • Teatros de performers de «personas específicas», presentes (en sedes teatrales de Barcelona, 2006-2012) 

      Orestes Pérez Estanquero, Orestes
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>Entre 2006 y 2012 independientes modelos de creación escénica acontecieron&nbsp; en espacios que suelen acoger&nbsp;<em>teatros y danzas dependientes</em>: productos&nbsp; escénicos ensayados, acabados, eficaces y ...
    • The Darmstadt School of Dramatic Art Project (1900) and Its Convergences with the Stanislavski System 

      Athenea Mata Cortés, Athenea
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>The present article relates a little known dramatic art school project, linked to the Darmstadt Artists’ Colony, designed by Joseph Maria Olbrich and Hermann Bahr in 1900, to Stanislavski’s System. The main objective ...
    • Visual and Sound Analysis of Onírica Mecánica’s ‘Alicia y las ciudades invisibles’. Independent Theatre in Commercial Networks 

      Teira Alcaraz, José Manuel
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>Este trabajo reflexiona sobre la posibilidad de que el teatro independiente encuentre espacio en salas o teatros habitualmente considerados como comerciales, a partir del análisis del espectáculo&nbsp;<em>Alicia y las ...
    • Vladimir Tzekov. Laboratory of Stage Action. Dependencies and Independence of Contemporary Theatre 

      Pimienta Soto, Gemma
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Open Access
      <p>In spring 2008, Santiago del Hoyo and Manuel Bonillo settled in Granada after having worked for three years with the company @lma @lter in Bulgaria. They brought together an unstructured and heterogeneous group of people ...