• en
    • català
    • español
    • English
    • LoginRegister
  • English 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
View Item 
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2021: Núm.: 46
  • View Item
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2021: Núm.: 46
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Juego performativo o gamificación escénica? Qué es una «gameformance» y por qué a la escena interactiva debería interesarle

Thumbnail
View/Open
717-2315-1-PB_esp.pdf (131.0Kb)
717-2316-1-PB_eng.pdf (115.9Kb)
  View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Blanco Jessen, Constanza
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2021, Núm. 46
Document typeArticle
Abstract
<p>La siguiente reflexión tiene como objetivo explorar el concepto de&nbsp;<em>gameformance&nbsp;</em>y algunas de sus definiciones, a partir del análisis que hace el investigador y diseñador Sebastien Deterding (<em>game studies</em>), sobre los alcances de la gamificación en la creación escénica contemporánea. Más allá de la pretensión del ejercicio taxonómico, resulta interesante observar ciertos elementos extraídos de la construcción de la teoría de los juegos, que han sido aplicados de distintas maneras en la creación de dispositivos escénicos co-creacionales por diversos autores y colectivos artísticos. La identificación de ciertos conceptos, aplicables en términos prácticos, eventualmente puede facilitar la tarea de las mismas creadoras y creadores que se embarquen en la construcción de una escena con pretensiones de ser «jugable».</p>
 
<p>The following reflection aims to explore the concept of gameformance and some of its definitions based on the analysis by the researcher and designer Sebastien Deterding (game studies) on the scope of gamification in contemporary theatre creation. Beyond undertaking an exercise in taxonomy, it is interesting to look at some elements taken from the construction of game theory that have been applied in different ways to the creation of co-creation theatre devices by several creators and artistic collectives. The identification of certain concepts, applicable in practical terms, can eventually enable the task of those creators who embark on the construction of a theatre that seeks to be “playable”.</p>
 
Access conditionsOpen Access
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1258
ISSN2385-362X , 0212-3819
Collections
  • 2021: Núm.: 46 [21]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of RedITCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartmentsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback