Mostra el registre d'unitat simple
El concepto de "lo real" en el teatro documento: «Fiesta, Fiesta, Fiesta», de Lucía Miranda
dc.contributor.author | Martínez Valderas, Jara | |
dc.contributor.author | Werder Avilés, Mélanie | |
dc.date.accessioned | 2022-11-30T11:04:28Z | |
dc.date.available | 2022-11-30T11:04:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2385-362X | |
dc.identifier.issn | 0212-3819 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11904/1267 | |
dc.description.abstract | <p><em>Fiesta, fiesta, fiesta </em>de la compañía The Cross Border Project, con dramaturgia y dirección de Lucía Miranda, es una creación generada con la técnica teatral <em>verbatim</em>. El texto dramático y la escenificación se basan en entrevistas a profesores, personal no docente, padres y alumnos de un Instituto de Secundaria. Esta obra se enmarca en un fenómeno, propio del teatro documento, que ha tenido una presencia significativa en la cartelera española 2019/2020: el uso de<em> lo real </em>en la escena. En este artículo pretendemos analizar este concepto y su uso como estrategia escénica, ya que condiciona la emotividad en la recepción para un fin superior: desvelar la problemática que se vive en la educación secundaria en España y promover la concienciación ciudadana ante ella.</p> | |
dc.description.abstract | <p>From The Cross Border Project company, <em>Fiesta, Fiesta, Fiesta</em>, written and directed by Lucía Miranda, is an artwork created using verbatim theatre techniques. The dramatic text and staging are based on interviews with teachers, non-teaching staff, mothers and stu-dents of a secondary school. This work is part of a phenomenon that had a significant presence in Spanish plays during 2019-2020 season: the use of “<em>the real</em>” on stage. This article focuses on analysing Miranda’s work through this concept and its use as a theatri-cal strategy, given its influence on emotive reception, with a higher purpose: to reveal the structural discriminations and difficulties experienced in secondary education in Spain and promote citizen awareness. In our methodology we mix theories on contemporary political sociology around <em>the real </em>and documentary theatre, as well as theory about the analysis of the creative process and of productions.</p> | |
dc.relation.ispartof | Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2021, Núm. 46 | |
dc.title | El concepto de "lo real" en el teatro documento: «Fiesta, Fiesta, Fiesta», de Lucía Miranda | |
dc.type | Article | |
dc.date.updated | 2022-11-30T11:04:29Z | |
dc.rights.access | Open Access |
Fitxers d'aquest document
Aquest element apareix a les col·leccions següents
-
2021: Núm.: 46 [21]