Xavier Fàbregas o la necessitat d'un activisme
Metadata
Show full item record
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1989, Núm. 30
Document typeArticle
Abstract
Des de les seves aportacions teòriques dins del grup La Pipironda, en Xavier Fàbregas estigué en el centre de noves iniciatives. Els seus primers assajos com a dramaturg el varen portar a interessar-se per la problemàtica real del teatre de Catalunya. «Després que el jove dramaturg i l’aficionat autodidacta —diu Formosa— estava l’home que arribarà a ser el més important dels nostres investigadors —crítics — historiadors, l’home que ha posat unes bases ben sòlides per l’historia del nostre teatre i, conseqüentment, que reflexiona sobre el present d’aquest teatre.»
<p><span style="font-weight: 400;">L’autor compartí amb en Fàbregas la tasca d’impulsar el moviment dels «independents», tant de Barcelona com de les comarques. És, doncs, un testimoni d’excepció quan afirma que sense en Xavier Fàbregas hauria pobles i ciutats de Catalunya que potser mai s’haurien plantejat la tasca de crear nous grups o d’imprimir un gir decisiu a actors que existien com «amateurs». El treball cobra l’estil d’una crònica inestimable en la qual s’especifica el paper d’en Fàbregas en tasques de difusió de textos dramàtics com fundador i director, per exemple, de la col·lecció «El Galliner», en la promoció i assessorament de grups teatrals encaminats a crear la infraestructura idònia per a la recuperació escènica de Catalunya.</span></p> With his theoretic contributions within the group La Pipironda, Xavier Fàbregas had been in the centre of the new initiatives. His first essays as a playwright made him curious about the real problem of theatre in Catalonia. According to Formosa: «behind the young playwright and the self taught amateur, was a man who was going to be the most important of our investigators, critics and historians, the man who established very solid bases for the history of our theatre and who, therefore, meditates about the present of this theatre» .
The author shared with Fàbregas the job of impelling the movement of the «independents», not only in Barcelona but also in other regions. It is therefore an exceptional testimony when he says that without Xavier Fàbregas there would have been villages and cities in Catalonia which would never have thought of creating new groups or using amateur actors. The article's style is an invaluable chronicle about Fàbregas and his effort for spreading dramatic texts as a founder and director, for example, of the collection El Galliner or his promotion and advice of theatre groups who were trying to create an adequate substructure for the scenic recovering of Catalonia. Desde sus aportaciones teóricas dentro del grupo La Pipironda, Xavier Fàbregas estuvo en el centro de nuevas iniciativas. Sus primeros ensayos como dramaturgo le llevaron a interesarse por la problemática real del teatro de Cataluña. «Tras el joven dramaturgo y el aficionado autodidacta -―dice Formosa―, estaba el hombre que llegará a ser el más importante de nuestros investigadores ―críticos― historiadores, el hombre que ha puesto unas bases muy sólidas para la historia de nuestro teatro y, consecuentemente, que reflexiona sobre el presente de este teatro.»
El autor compartió con Fàbregas la tarea de impulsar el movimiento de los «independientes», tanto de Barcelona como de comarcas. Es, pues, un testimonio de excepción cuando apunta que sin Xavier Fàbregas habría pueblos y ciudades de Cataluña que tal vez nunca se habrían planteado el trabajo de crear nuevos grupos o de imprimir un giro decisivo a actores que existían como «amateurs». El trabajo cobra el estilo de una crónica inestimable en que se especifica el papel de Fàbregas en tareas de difusión de textos dramáticos como fundador y director, por ejemplo, de la colección «El Galliner», en la promoción y asesoramiento de grupos teatrales encaminados a crear la infraestructura idónea para la recuperación escénica de Cataluña.
Access conditionsOpen Access
ISSN2385-362X
,
0212-3819
Collections
- 1989: Núm.: 30 [20]