Show simple item record

dc.contributor.authorOlivares Parra, Daniel
dc.date.accessioned2022-12-31T13:00:04Z
dc.date.available2022-12-31T13:00:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2385-362X
dc.identifier.issn0212-3819
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1524
dc.description.abstract<p>This paper describes and analyses part of the process of staging Àlex Rigola’s <em>The Seagull </em>(Barcelona, 1969). Written as a record, it explores the dramaturgical adaptation, the shaping of the proposed theatrical language, the issues raised, the methods used to stage what was devised (notably those implemented in the field of acting direction through a <em>decàleg de joc</em>) and the stages into which the rehearsal period was divided. Its main objective is to consider the development stage of a theatrical experience by recording specific data and through interpretive description — exegesis — of what has been done in a month and a week of rehearsals. Moreover, the paper seeks to decipher the poetic hybridisation procedures that a creator in the current European scene develops as a strategy to forge their work. In an effort to specifically and representatively distinguish the staging observed here, this has been called narrative naturalism.</p>
dc.description.abstract<p>En este trabajo se describe y analiza parte del proceso de escenificación de <em>La gaviota </em>de Àlex Rigola (Barcelona, 1969). El texto, escrito a modo de memoria, se detiene en la adaptación dramatúrgica efectuada, la configuración del lenguaje escénico propuesto, los temas planteados, los métodos utilizados para escenificar lo ideado (de los que sobresalen los implementados en el ámbito de la dirección actoral por medio del <em>decálogo de juego</em>) y las etapas en que se dividió el período de ensayos. Su objetivo principal es dar cuenta de la etapa de elaboración de una experiencia teatral por medio del registro de datos concretos y el acuse interpretativo —exégesis— de lo efectuado en un mes y una semana de ensayos. A su vez, se ha buscado descifrar los procedimientos de hibridación poética que elabora un creador de la escena actual europea como estrategia para fraguar su trabajo. En el esfuerzo por distinguir de forma específica y representativa la propuesta escénica observada aquí se la ha denominado <em>naturalismo narrativo</em>.</p>
dc.relation.ispartofEstudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2022, Núm. 47
dc.title«La gaviota» de Àlex Rigola. Memorias de un proceso de escenificación
dc.typeArticle
dc.date.updated2022-12-31T13:00:05Z
dc.rights.accessOpen Access


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record