Now showing items 9-26 of 26

    • La interpretació de la dansa. De la necessitat d’un entrenament específic per a ballarins 

      Fàbrega, Jordi
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Presentem un resum del treball de recerca que es va iniciar el 2001 i que va culminar el 2010 amb la lectura de la nostra tesi doctoral. A partir del fet d’haver constatat la manca d’un entrenament específic per a ballarins, ...
    • La interpretación actoral en ópera: bases para el desarrollo de una técnica actual para la escena operística 

      Egea Ruiz, Susana
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      La interdisciplinariedad intrínseca al género operístico provoca, desde su inicio, el debate entre diferentes tendencias interpretativas. La transformación del escenario operístico, tras la formulación de la Gesamtkunstwerk ...
    • La màscara en la pedagogia actoral: tipus de màscara i transversalitat pedagògica 

      Cirer Ferrà, Pau
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Volem contribuir a «Re-Caminant l’escena» mitjançant la recerca de nous coneixements en la formació de l’actor. La nostra exposició es deriva de l’extrapolació de certs elements de la pràctica teatral. Metodològicament, ...
    • La memòria de les arts escèniques catalanes i les TIC. L’experiència del Museu de les Arts Escèniques 

      Valls Pasola, Anna
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      El Museu de les Arts Escèniques (MAE) de l’Institut del Teatre de Barcelona engloba un museu, una biblioteca i un arxiu. L’Institut és el centre més important de formació, investigació i difusió de les arts escèniques de ...
    • La rítmica Dalcroze, mètode en evolució de la formació musical per a les arts escèniques 

      Fernández, Neus
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      L’any 1910, Émile Jaques-Dalcroze va fundar el primer institut de rítmica a Hellerau, Dresden, Alemanya. Mary Wigman, Adolph Appia, Joan Llongueres, entre d’altres, es van formar en aquest centre. Posteriorment, el mestre ...
    • La visió teatral implícita en l’obra escrita d’Eugenio Barba 

      Masgrau, Lluís
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      El punt de partida de l’article és una recerca realitzada des del 1992 fins a l’actualitat en el context de l’Odin Teatret Archives per crear i anar actualitzant una bibliografia crítica de l’obra escrita d’Eugenio Barba. ...
    • Old Craftsmanship on the Stage as Resistance 

      Saumell, Mercè
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      A number of small companies that work with the manipulation of small objects and visual dramaturgy have appeared during the last decade in Catalonia and Spain. They have a fragile and peripheral structure based on the ...
    • Personatges femenins a escena: Marta Carrasco, Sol Picó i Angélica Liddell 

      Ballespí i Villagrasa, Mercè
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Aquesta presentació se centra en els espectacles de Marta Carrasco, Sol Picó i Angélica Liddell, tres artistes escèniques dels Països Catalans que s’han encarregat de la creació dramàtica, la direcció i la interpretació ...
    • Presencialitat i virtualitat: relacions entre text teatral i món digital per a la peça País sense paraules de Dea Loher 

      Pujol Llop, Judith; Carreras Sales, Anna
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Fruit de l’aparició de les noves tecnologies, observem una transferència de la representació i de la percepció del món físic al món digital. Si ens centrem en els canvis que aquesta transferència genera en la manera de ...
    • Rerouting Choreography: dance and culture policies in Catalonia between 1975 and 2000 

      Vendrell i Sales, Ester
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      With the death of General Franco in 1975 and the restoration of democracy, Spain entered a new historical stage and thus opened a new chapter for the performing arts. The constitution of 1978 recognized culture as a right ...
    • Revisió de la pedagogia en la formació d’escenògrafs al segle XXI 

      Solanilla i Roselló, Anna
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      El títol d’aquest treball encapçala una reflexió analítica i comparativa sobre quina hauria de ser la formació de l’escenògraf avui. Revisa el model pedagògic que actualment s’està desenvolupant a l’Escola Superior d’Art ...
    • Ricard Salvat: el somni d’un futur Teatre Nacional de Catalunya 

      Puig Taulé, Oriol
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      El 3 de març de 2013 la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va tancar les seves portes a causa de la delicada situació financera de la institució, provocada en gran mesura per les enormes retallades en ...
    • Routes vers la découverte d’un ordre caché dans le travail avec les acteurs 

      Rodríguez, Antonio-Simón
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Le processus de travail entre le réalisateur et les acteurs se développe entre deux routes parallèles qui, paradoxalement, parfois convergent. La première route est un travail rationnel et conscient qui dirige la partition ...
    • Stand-up-and-speak vol. 1.-20 minutes of fame: The politics of post-spectacular theater 

      Schmutz, Christina
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      “Don’t make political theater – but make theater politically!” was the claim of post-dramatic theater rejecting the traditional rules of drama as anachronistic and founding a new, performative esthetic A theater would be ...
    • Teatre de màscares a Catalunya a la segona meitat del segle xx 

      Codinachs Parés, Maria
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      A Europa, al començament del segle xx, la màscara retornà al teatre i fou present en determinats espectacles. Jacques Copeau va ser un dels primers a retornar un rol a la màscara dins el teatre; la considerava una eina ...
    • Teatro y revolución en la obra de Albert Camus, Heiner Müller y Caryl Churchill 

      Ferrando Luquin, Sílvia
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      La revolución como tema y mecanismo es explorada en la obra de estos tres autores: Albert Camus, Heiner Müller y Caryl Churchill. El ser humano del siglo xx es un ser humano escindido, y la escisión con lo sagrado se hace ...
    • The Poetics of Hans van Manen: going towards a visual analysis 

      Ribot Thunnissen, Jordi
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      Hans van Manen (Amsterdam, 1932) is one of the most danced choreographers alive. His repertoire is known for its condensed power, a quality defined by the German critic Horst Koegler as “nuclear dance” after the premiere ...
    • Un projecte de tesi: ètica, poètica i subjectivitat en l’obra de Sarah Kane 

      Tirado Mauri, Marta
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
      Open Access
      L’article explica els objectius de recerca, el marc teòric i les hipòtesis extretes en l’elaboració del projecte de tesi de l’autora durant el primer curs de doctorat. L’objectiu principal de la tesi és desxifrar i analitzar ...