• en
    • català
    • español
    • English
    • LoginRegister
  • English 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
View Item 
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre
  • View Item
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La rítmica Dalcroze, mètode en evolució de la formació musical per a les arts escèniques

Thumbnail
View/Open
Article pàg. 57.pdf (556.5Kb)
  View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Fernández, Neus
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
Document typeArticle
Abstract
L’any 1910, Émile Jaques-Dalcroze va fundar el primer institut de rítmica a Hellerau, Dresden, Alemanya. Mary Wigman, Adolph Appia, Joan Llongueres, entre d’altres, es van formar en aquest centre. Posteriorment, el mestre Joan Llongueres va crear el primer institut de rítmica al Palau de la Música de Barcelona i va ser pioner a l’hora d’impartir rítmica a l’Institut del Teatre de Barcelona, fundat l’any 1913. Arribat el franquisme, es van aturar les evolucions socioculturals i també les pedagogies d’avantguarda. Després d’anys de decadència, ressorgiren els moviments metodològics oblidats a casa nostra. L’any 1998 va reaparèixer la rítmica a l’Institut del Teatre com una eina de formació musical per al ballarí i l’actor. Aquest article pretén exposar les eines que aquesta metodologia viva i pràctica ofereix mitjançant un entrenament per a la formació integral-musical, en què l’espai-temps-energia continuen sent els eixos transversals de les arts escèniques. Quin tipus de memòria necessiten desenvolupar el ballarí i l’actor? Què aporta el treball musicoespacial? Quin és el treball amb el cos i amb la veu més adient per a l’actor? Quin tipus d’escolta i d’afinació necessita? Què es pot fer perquè un artista esdevingui dúctil? El mètode Jaques-Dalcroze es presenta com una metodologia en evolució, una eina en la meva recerca dins l’aula que treballa amb els elements principals del ritme, del cos i de l’espai i en què la creació i la improvisació en són els fils conductors. Paral·lelament a la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, la rítmica Dalcroze ens desplega pedagògicament i artísticament i ens educa des de les diferents perspectives de cada ésser. En definitiva, es treballa amb el que som
Access conditionsOpen Access
KeywordsRítmica, Dalcroze, música, pedagogia, arts escèniques, Gardner
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/782
ISSN2385-362X , 0212-3819
Collections
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre [26]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of RedITCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartmentsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback