• en
    • català
    • español
    • English
    • LoginRegister
  • English 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
View Item 
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre
  • View Item
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Motif Writing o Symbolisation du mouvement dansé, una eina per a la composició coreogràfica

Thumbnail
View/Open
Article pàg. 138.pdf (652.0Kb)
  View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Ros, Agustí
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
Document typeArticle
Abstract
Des del moment que Rudolf von Laban va presentar i publicar Kinetography Laban/ Labanotation l’any 1928, els seus deixebles no han parat de difondre-la amb l’ajut d’aplicacions diverses. A mitjan anys seixanta del segle passat Valerie Preston-Dunlop, una deixeble de Von Laban, va proposar un apropament estructural sobre l’anàlisi del moviment dansat anomenat Motif Writing. A partir de l’alfabet gràfic de Von Laban, Preston-Dunlop va posar a punt un sistema simbòlic en el qual només s’escriuen els elements essencials del llenguatge de Laban. Un cop inscrits, aquests elements permeten una interpretació múltiple i plural a partir d’un referent escrit comú. Darrerament, aquest sistema ha estat anomenat Symbolisation du mouvement dansé per Jacqueline Challet-Haas a França. Tant per als coreògrafs com per als ballarins, és important establir un mapa de dades a fi de reflexionar sobre els passos que s’han fet durant el procés compositiu. Aquesta capacitat és inherent a la ment humana, la qual pot utilitzar des d’una edat primerenca conjunts de signes simbòlics. La ment humana tampoc no té dificultats a l’hora descriure l’espai a partir de mapes. Ambdues capacitats intervenen en l’ús del Motif Writing. Els símbols ajuden a concretar la memòria de l’estructura de la composició gràcies al suport visual. D’aquesta manera, la composició i la interpretació coreogràfiques, un àmbit desposseït sovint d’una pràctica de notació pròpia, es veuen enriquides per una eina de documentació, de reflexió i de recerca. En aquest sentit, si bé el teatre i la música tenen la paraula escrita i la notació musical com a textualitats per descriure l’acció, el Motif Writing com a text de la coreografia pot relacionar-se amb els altres texts i participar en una cartografia del fet escènic.
Access conditionsOpen Access
KeywordsNotació, composició, coreografia, interpretació, memòria
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/792
ISSN2385-362X , 0212-3819
Collections
  • 2015: Núm.: 41-42. El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l'Institut del Teatre [26]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of RedITCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartmentsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback