Mostrando ítems 341-360 de 929

    • La localització espacial de l’activitat teatral. Una anàlisi a partir del cas de Barcelona 

      Paul Agustí, Daniel
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>Les activitats culturals —i els teatres no en són una excepció— interactuen amb els espais urbans on s’implanten. Ara bé, malgrat aquest potencial, pocs estudis han analitzat les interaccions entre teatres i espai urbà. ...
    • Theatre Architecture Mapping: Catalogue of Berlin Performing Spaces 

      Newesely, Bri
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>The digital reproduction of the theatre architecture collection of the Technische Universität Berlin provides extensive documentation for research and contextualisation. With more than 10,000 photographs, drawings and ...
    • Matadero Madrid: Modern Ruin, City of the Arts 

      González Juárez, Elva Araceli
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>In the mid-20th century theatre creators such as Artaud, Grotowski and Brook, driven by a different vision of the mise-en-scène, developed major reflections on the performing space, which took them to use abandoned ...
    • Place-making from the Urban Palimpsest 

      Golda-Pongratz, Kathrin
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>Based on the concept of the city as a palimpsest, a kind of constant superimposition of physical layers and traces of tangible and ephemeral memories to be explored again in each historical moment and each urban path, ...
    • Els teatres de la ciutat de Barcelona i l’art comunitari: una aproximació 

      Gázquez, Ricard
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>Al llarg de la darrera dècada, les polítiques culturals i teatrals han tendit a integrar el concepte de la «cultura com a recurs» (Yúdice, 2003) amb l’objectiu de transcendir-lo des d’una perspectiva de sostenibilitat ...
    • Urban Ruptures as Pre-Existing Potentials of Theatre: The Arnau Project 

      Cristoforidi, Kyriaki
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>In this article, we will start from the axiom that, as a place of confluence of opposing forces, the city provides the conditions for various ruptures to manifest as urban circumstances and as structuring and destructuring ...
    • Theatre and Architecture in Palma 

      Aloy Bibiloni, Guillem
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>The study of the place of theatre in Palma is research that shows its existing,&nbsp;closed and vanished venues throughout the history of the city. It is apreliminary and ongoing inventory covering 98 performance spaces, ...
    • Al refugi, a l’edifici i a la intempèrie. Quatre casos de reciclatge en l’arquitectura teatral 

      Alcázar Serrat, Tomás Ivan
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
      <p>The article focuses on four cases in the area of Barcelona of arts buildings and facilities with a theatre auditorium, which in the last twenty years have recycled and restored former cultural centres and association ...
    • Editorial 

      Batlle, Carles
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
      Acceso abierto
    • De camí cap a «Andreas» 

      Châtel, Jonathan
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p><strong></strong>This paper explores the stages that structured&nbsp;<em>Andreas</em>, Jonathan Châtel’s rewriting of&nbsp;<em>The Road to Damascus&nbsp;</em>by August Strindberg. Based on the questioning of the uncertain ...
    • Visual and Sound Analysis of Onírica Mecánica’s ‘Alicia y las ciudades invisibles’. Independent Theatre in Commercial Networks 

      Teira Alcaraz, José Manuel
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>Este trabajo reflexiona sobre la posibilidad de que el teatro independiente encuentre espacio en salas o teatros habitualmente considerados como comerciales, a partir del análisis del espectáculo&nbsp;<em>Alicia y las ...
    • Teatros de performers de «personas específicas», presentes (en sedes teatrales de Barcelona, 2006-2012) 

      Orestes Pérez Estanquero, Orestes
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>Entre 2006 y 2012 independientes modelos de creación escénica acontecieron&nbsp; en espacios que suelen acoger&nbsp;<em>teatros y danzas dependientes</em>: productos&nbsp; escénicos ensayados, acabados, eficaces y ...
    • Pequeño Teatro Dido as Introducer of Theatre of the Absurd in Spain 

      Kmet, Maša
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>This article focuses on the beginnings of the Theatre of the Absurd in&nbsp; Spanish theatres. It introduces the independent group Pequeño Teatro Dido,&nbsp; which was active between the years 1954 and 1963. This was ...
    • The Darmstadt School of Dramatic Art Project (1900) and Its Convergences with the Stanislavski System 

      Athenea Mata Cortés, Athenea
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>The present article relates a little known dramatic art school project, linked to the Darmstadt Artists’ Colony, designed by Joseph Maria Olbrich and Hermann Bahr in 1900, to Stanislavski’s System. The main objective ...
    • Vladimir Tzekov. Laboratory of Stage Action. Dependencies and Independence of Contemporary Theatre 

      Pimienta Soto, Gemma
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>In spring 2008, Santiago del Hoyo and Manuel Bonillo settled in Granada after having worked for three years with the company @lma @lter in Bulgaria. They brought together an unstructured and heterogeneous group of people ...
    • Strindberg, l’artista 

      Moreno Tena, Carolina
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>At fifteen minutes,&nbsp;<em>The Stronger&nbsp;</em>(1889) condenses some challenges in the theatrical production of Strindberg: stage time, non-verbal language or dialogue construction of the plot and characters through ...
    • L’empremta de Strindberg en Ingmar Bergman 

      Merino Serrat, Imma
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>Bergman començarà des de molt jove a llegir voraçment Strindberg i li demostrarà la seva veneració dirigint nombroses obres teatrals del dramaturg. Sempre hi retornarà, revisant els muntatges o creant-ne de nous, com ...
    • «La sonata dels espectres»: el verí i la visió 

      Rosell Nicolás, Teresa
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>L’obra d’August Strindberg dinamita el drama per representar el procés de&nbsp; destrucció de sentit i el seu contingut residual. Si en el drama tradicional el&nbsp; sentit transcendent era una part essencial de l’obra, ...
    • Editorial 

      Batlle, Carles
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
    • El meu recorregut per/amb Strindberg 

      Sarrazac, Jean-Pierre
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
      Acceso abierto
      <p>Aquesta comunicació repassa les etapes que Jean-Pierre Sarrazac ha tingut en relació amb August Strindberg des del 1983 fins al 2018, en les seves aportacions com a director d’escena, dramaturg, assagista i autor dramàtic. ...