• es
    • català
    • español
    • English
    • AccederRegistro
  • español 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
Ver ítem 
  •   Repositorio
  • Estudis escènics, articles
  • 2018: Núm.: 43
  • Ver ítem
  •   Repositorio
  • Estudis escènics, articles
  • 2018: Núm.: 43
  • Ver ítem
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Carmen Tórtola Valencia, la construcció dels personatges

Thumbnail
Ver/descargar
09 EstudisEscènics43-RIBAS-CAT.pdf (588.1Kb)
09 EstudisEscènics43-RIBAS-ENG.pdf (659.8Kb)
  Ver Estadísticas de uso
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Ribas San Emeterio, Neus
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2018, Núm. 43
Tipo de documentoArtículo
Resumen
Carmen Tórtola Valencia (1882-1955) va ser una ballarina de danses orientals i d’estil lliure, reconeguda per molts intel·lectuals i artistes, que va viure el seu moment de glòria durant el primer quart del segle xx. Dona d’una gran cultura i col·leccionista de tot tipus d’objectes, va utilitzar la indumentària com a forma d’expressió tant en les seves coreografies com en la creació d’una imatge de dona alliberada i al marge de les convencions socials. Durant la seva carrera va treballar envoltada d’artistes com Zuloaga, Ismael Smith, Beltrán Masses, Penagos, Nestor, José Zamora, alguns dels quals van col·laborar amb la ballarina en l’elaboració del vestuari i en les seves coreografies. La seva composició de La Tirana la va convertir en la imatge publicitària del perfum La Maja de Myrurgia. La col·lecció de puntes, propietat del Col·legi de l’Art Major de la Seda de Barcelona, dipositada en el Museu d’Arenys de Mar, la col·lecció de teixits que es troba al Centre de Documentació Museu Tèxtil (CDMT) i el vestuari de dansa, la documentació gràfica i fotogràfica que es conserven al Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (MAE) permeten estudiar el seu treball de creació dels diversos personatges que va interpretar.
 
<p>Carmen Tórtola Valencia (1882-1955) was a famous performer of Oriental dances and freestyle. She was admired by artists and intellectuals and was very popular at the beginning of the 20th century (1908-1930). Tórtola Valencia was a highly-educated woman and collected all kinds of objects. She used costumes as artistic expression to create her choreographies and the image of a liberated and modern woman. During her career as a dancer, she worked with artists like Zuloaga, Ismael Smith, Beltrán Masses, Penagos, Néstor, José Zamora, some of whom collaborated with her in creating her dance costumes and choreographies. Her composition of La Tirana was used as the advertising image of the perfume La Maja, marketed by Myrurgia.</p><p>The lace collection owned by the Col·legi de l’Art Major de la Seda in Barcelona, now at the Museu d’Arenys de Mar, the textile samples collection at the Centre de Documentació del Museu Tèxtil and the dancer’s costumes and graphic and photography documentation at the Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques can help us study how Tórtola Valencia created her characters.</p>
 
<p>Carmen Tórtola Valencia (1882-1955) va ser una ballarina de danses orientals i d’estil lliure, reconeguda per molts intel·lectuals i artistes, que va viure el seu moment de glòria durant el primer quart del segle xx. Dona d’una gran cultura i col·leccionista de tot tipus d’objectes, va utilitzar la indumentària com a forma d’expressió tant en les seves coreografies com en la creació d’una imatge de dona alliberada i al marge de les convencions socials. Durant la seva carrera va treballar envoltada d’artistes com Zuloaga, Ismael Smith, Beltrán Masses, Penagos, Nestor, José Zamora, alguns dels quals van col·laborar amb la ballarina en l’elaboració del vestuari i en les seves coreografies. La seva composició de La Tirana la va convertir en la imatge publicitària del perfum La Maja de Myrurgia.</p><p>La col·lecció de puntes, propietat del Col·legi de l’Art Major de la Seda de Barcelona, dipositada en el Museu d’Arenys de Mar, la col·lecció de teixits que es troba al Centre de Documentació Museu Tèxtil (CDMT) i el vestuari de dansa, la documentació gràfica i fotogràfica que es conserven al Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (MAE) permeten estudiar el seu treball de creació dels diversos personatges que va interpretar.</p>
 
Condiciones de accesoAcceso abierto
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1095
ISSN2385-362X , 0212-3819
Colecciones
  • 2018: Núm.: 43 [15]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Todos los derechos reservados | Aviso legal
Contacto | Sugerencias
 

 

Listar

Todo RedITComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosPalabras claveDepartamentosEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosPalabras claveDepartamentos

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Todos los derechos reservados | Aviso legal
Contacto | Sugerencias