• ca
    • català
    • español
    • English
    • Inicia la sessióRegistre
  • català 
    • català
    • español
    • English
  • Inicia la sessió
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
Visualitza l'element 
  •   Repositori
  • Estudis escènics, articles
  • 1985: Núm.: 27
  • Visualitza l'element
  •   Repositori
  • Estudis escènics, articles
  • 1985: Núm.: 27
  • Visualitza l'element
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La vida dels objectes

Thumbnail
Visualitza/Obre
EE_vol_27_pag109_la vida dels objectes.pdf (11.64Mb)
  Veure estadístiques d'ús
Metadades
Mostra el registre d'unitat complet
Abellan, Joan
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1985, Núm. 27
Tipus de documentArticle
Abstract
<p>The human being maintains a specially intense relationship with everything concerning time and space. The natural surrounding as well as the inanimated universe which surround him are perfect mute interlocutors, cause and effect of a great part of his activity. The structural and functional complexity of the environment has in its theatrical reproduction almost the same importance as human behaviour.</p> <p>Theatrical practice has traditionally created guild divisions between setting,&nbsp;<em>atrezzo&nbsp;</em>and tools, corresponding to more or less systematical groups of objects, according to their size and function, within a technical judgment which, during the performance, separates the objects introduced by the characters themselves from those placed on the stage by other means. It could be said that this mechanical tradition arisen from the practice is better, in some of its systematization aspects, than many present theories about objects.</p> <p>This work, under six epigraphs —«The Surrounding: from the Social Context to the Scenic Context», «Scenic Function of Objets», «Recognition of the Dramatic Role of Objects», «The Private Object», «The Aleatory Sign» and «Scenic Obligations»—, examines dramatically the representation of the social surrounding, according to the different scenic functions of objects and proposes a scheme of the working of the dramatic role of objects, from the study of the influence of personal accessories on the dramatic action in five recent Catalan adaptations for the stage: Guimerà's&nbsp;<em>Maria&nbsp;</em><em>Rosa,&nbsp;</em>staged by John Strasberg; Brossa's&nbsp;<em>Cavall al&nbsp;</em><em>fans,&nbsp;</em>staged by Jordi Mesalles; Genet's&nbsp;<em>El balcó,&nbsp;</em>staged by Lluís Pasqual; Labiche's&nbsp;<em>El més feliç dels tres&nbsp;</em>and Wilde's&nbsp;<em>La&nbsp;</em><em>importància de ser Franc,&nbsp;</em>both staged by Jaume Melendres.</p>
Condicions d'accésAccés obert
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1350
ISSN2385-362X , 0212-3819
Col·leccions
  • 1985: Núm.: 27 [7]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Tots els drets reservats | Avís legal
Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris
 

 

Explora

Tot RedITComunitats i col·leccionsPer data de publicacióAutorsTítolsParaules clauDepartamentsAquesta col·leccióPer data de publicacióAutorsTítolsParaules clauDepartaments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Tots els drets reservats | Avís legal
Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris