• en
    • català
    • español
    • English
    • LoginRegister
  • English 
    • català
    • español
    • English
  • Login
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
View Item 
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2020: Núm.: 45
  • View Item
  •   RedIT Home
  • Estudis escènics, articles
  • 2020: Núm.: 45
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Darmstadt School of Dramatic Art Project (1900) and Its Convergences with the Stanislavski System

Thumbnail
View/Open
EE45-MATA-ESP.pdf (172.7Kb)
EE45-MATA-ENG.pdf (165.7Kb)
  View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Athenea Mata Cortés, Athenea
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
Document typeArticle
Abstract
<p>The present article relates a little known dramatic art school project, linked to the Darmstadt Artists’ Colony, designed by Joseph Maria Olbrich and Hermann Bahr in 1900, to Stanislavski’s System. The main objective is to identify the convergences and the foundations and methodologies they shared. To this end, I have drawn on G. Bott’s 1974 publication of Ida Grünwald’s typewritten transcription of the original document handwritten by Olbrich and Bahr that they gave to the Grand Duke. Stanislavski’s complete bibliography published by Quetzal directly translated from Russian has also been essential. Similarly, I have used other primary sources on both cases, as well as some previous studies about them. The article shows that, despite the significant aesthetic differences, there were notable similarities in the pedagogies proposed in both projects, and concludes that, perhaps, the fact that the Darmstadt project never materialised was because it was ahead of its time.</p>
 
<p>El presente artículo relaciona un poco desconocido proyecto de Escuela de&nbsp; Arte Dramático, vinculado a la Colonia de artistas de Darmstadt, y diseñado&nbsp; por Joseph Maria Olbrich y Hermann Bahr en el año 1900, con el Sistema de&nbsp; Stanislavski. El objetivo principal es señalar las convergencias así como los&nbsp; fundamentos y metodologías en los que ambas propuestas coincidieron. Para&nbsp; ello se ha empleado la publicación que hizo G. Bott en 1974 de la transcripción&nbsp; a máquina de Ida Grünwald del documento original escrito a mano y entregado&nbsp; por Olbrich y Bahr al gran Duque. También ha sido imprescindible&nbsp; la bibliografía completa de Stanislavski publicada por Quetzal y traducida&nbsp; directamente desde el ruso. Del mismo modo, se han utilizado otras fuentes&nbsp; primarias vinculadas a ambos casos, así como algunos estudios previos sobre&nbsp; ellos. El artículo demuestra que, a pesar de las significativas diferencias estéticas,&nbsp; hubo notables similitudes en lo referente a las pedagogías propuestas&nbsp; en ambos proyectos y concluye que, tal vez, el hecho de que el de Darmstadt&nbsp; nunca llegara a materializarse estuvo relacionado con que se adelantara a su&nbsp; tiempo.&nbsp;</p>
 
Access conditionsOpen Access
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1176
ISSN2385-362X , 0212-3819
Collections
  • 2020: Núm.: 45 [11]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of RedITCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartmentsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsDepartments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | All rights reserved | Legal warning
Contact Us | Send Feedback