Show simple item record

dc.contributor.authorKmet, Maša
dc.date.accessioned2021-01-28T08:37:40Z
dc.date.available2021-01-28T08:37:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2385-362X
dc.identifier.issn0212-3819
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1177
dc.description.abstract<p>This article focuses on the beginnings of the Theatre of the Absurd in&nbsp; Spanish theatres. It introduces the independent group Pequeño Teatro Dido,&nbsp; which was active between the years 1954 and 1963. This was the first group&nbsp; to perform Spanish and foreign Theatre of the Absurd plays, especially by&nbsp; Eugène Ionesco and Samuel Beckett. In the second part of the article we&nbsp; present the plays by those two playwrights that debuted on the stages of&nbsp; Madrid thanks to Dido:&nbsp;<em>The Lesson</em>,&nbsp;<em>The Bald Soprano</em>,&nbsp;<em>The Chairs&nbsp;</em>and&nbsp;<em>Jack,&nbsp; or The Submission&nbsp;</em>by Ionesco and&nbsp;<em>Endgame</em>,&nbsp;<em>Krapp’s Last Tape&nbsp;</em>and&nbsp;<em>Waiting&nbsp; for Godot&nbsp;</em>by Beckett. The objective of this article is to show where and when&nbsp; these plays were staged and mention their translators and directors, but&nbsp; especially to analyse the reaction of the audience and critics. The research&nbsp; is based on programmes and reviews in the newspapers together with other&nbsp; publications and interviews that contain relevant information.&nbsp;</p>
dc.description.abstract<p>El presente trabajo versa sobre los inicios del teatro del absurdo en los escenarios españoles. En primer lugar, se presenta el grupo independiente Pequeño Teatro Dido, activo entre los años 1954 y 1963. Fue el primer grupo que llevó al escenario obras del teatro del absurdo español y extranjero, especialmente los textos de Eugène Ionesco y Samuel Beckett. En la segunda parte se exponen las obras de estos dos dramaturgos que debutaron en los escenarios madrileños gracias a Dido:&nbsp;<em>La lección</em>,&nbsp;<em>La cantante calva</em>,&nbsp;<em>Las sillas</em>,&nbsp;<em>Jacobo o la sumisión</em>, de Ionesco, y&nbsp;<em>Final de partida</em>,&nbsp;<em>La última cinta&nbsp;</em>y&nbsp;<em>Esperando a Godot</em>, de Beckett. El objetivo del artículo es mostrar dónde y cuándo se representaron las obras y quién se encargó de su traducción y dirección, pero, ante todo, analizar la reacción del público y de la crítica al respecto. Para llevar a cabo la investigación, nos basamos en los programas de mano y las críticas en la prensa, además de otras publicaciones y entrevistas que contienen información relevante.</p>
dc.relation.ispartofEstudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
dc.titlePequeño Teatro Dido as Introducer of Theatre of the Absurd in Spain
dc.typeArticle
dc.date.updated2021-01-28T08:37:41Z
dc.rights.accessOpen Access


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record