Now showing items 1-15 of 15

    • Notes i dades per a un estudi inicial de l'activitat «performance» a Catalunya 

      Camps, Teresa
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>Among so many expressive possibilities of the alternative form, the art based on action, and, more exactly, the performance, have no roots in Catalonia, where the most established artistic tradition was painting.</p> <p>That ...
    • La «performance» i els mèdia: la utilització de la imatge 

      Féral, Josette
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>The performance has evolved appreciably from the first action of John Cage and Allan Kaprow to the present-day performances of Laurie Anderson, Michel Lemieux or Monty Cantsin. That genre has developed from the staging ...
    • Discurs sinergètic i accionisme. (Tres peces de Beuys) 

      Clot, Manel
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p><span style="font-weight: 400;">Articulades entre elles per múltiples elements recurrents, les accions de Joseph Beuys suposen la materialització d’un discurs que parteix de les línies mestres del pensament, que convoca ...
    • La vídeo-«performance» 

      Dols Rusiñol, Joaquim
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>The cinema of the Russian director Dziga Vertov seen as a cinema-eye, as an attempt to bring cinema and the new technological view near reality, and considered to be a counter-cinema, an anti-cinema, a cinema of information ...
    • Conferència del 26 de juny de 1982 

      Anderson, Laurie
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>After an artistic practice devoted to minimal sculpture, art criticism, movies, artist's books, etc... I began working with sounds and I realized that most of the things I have done are based on words and language.</p> <p>As ...
    • Reflexions sobre el fenomen de la «performance» 

      Besacier, Hubert
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>lt has always been difficult to define the performance, just because of its character, its originality and its interest: multiplicity, mobility and polymorphy. So, we could say that it is rather a kind of spirit related ...
    • Fluxus & Zaj 

      Ferrer, Esther
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p><span style="font-weight: 400;">Aquest text presenta els moments més actius del grup FLUXUS durant la primera meitat dels anys seixanta. Després de fer un repàs dels noms més significatius, les actituds, els manifests ...
    • «Performance»: una visió actual nord-americana 

      Goldberg, Roselee
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>RoseLee Goldberg's book&nbsp;<em>Performance; Live Art 1909 to the Present</em>, published in 1979 indicated in its closing chapter that performance art was moving more and more into the realm of entertaintment, using ...
    • Els límits de la «performance» des de perspectives teatrals. Conversa amb Albert Vidal 

      Abellán, Joan
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>The performance is a new attitude of interpretation andadventure which asks from the audience a different reading, a very different reading from the one asked by a conventional performance or avant-garde. A reading which ...
    • La «performance»: de les accions inicials als multimèdia dels vuitanta 

      Picazo, Glòria
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>This text deals with a wide view, from the first gestures made by such artists as Marcel Duchamp, Piero Manzoni or Yves Klein till the performance of the end of the seventies and beginning of the eighties, entirely ...
    • Tots els cinc sentits. El teatre mistèrico-orgíac. El teatre dels sentits 

      Nitsch, Hermann
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <ol> <li class="show"><span style="font-weight: 400;">Un fet real pot ésser registrat mitjançant els cinc sentits. Jo projecto esdeveniments a través dels quals convido als espectadors a olorar, tastar, mirar, escoltar i ...
    • Bibliografia 

      Bibliografia,
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
    • El nucli d'Amsterdam durant els anys 1960-1986 

      Van de Pas, Annemieke
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>That text is about the situation in Amsterdam from the sixties till nowadays, .emphasizing an essential point: the critic and constructive attitude of the artist towards society and the artistic world. The sixties stand ...
    • La bogeria de Jan Fabre. Un intent d'autòpsia 

      Tindemans, Carlos
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>Jan Fabre's theatre is constructive, an unfinished and openended event or, rather, an accumulation of concurrences. Fabre believes in a theatre that by and through its own possibilities structures the imagination of the ...
    • «Performance»: una aproximació personal 

      Jappe, Elisabeth
      Article
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
      Open Access
      <p>Elisabeth Jappe was born in France, brought up in Holland and since her wedding she has lived in Germany. She objects both the frontiers between countries and the divisions in cultural fields. That explains her especial ...