• ca
    • català
    • español
    • English
    • Inicia la sessióRegistre
  • català 
    • català
    • español
    • English
  • Inicia la sessió
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre Institut del teatre Diputació de Barcelona RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
RedIT: reservori digital de l'Institut del Teatre
Visualitza l'element 
  •   Repositori
  • Estudis escènics, articles
  • 1988: Núm.: 29
  • Visualitza l'element
  •   Repositori
  • Estudis escènics, articles
  • 1988: Núm.: 29
  • Visualitza l'element
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La vídeo-«performance»

Thumbnail
Visualitza/Obre
EE_vol_29_pag183_la vídeo-performance_OCR.pdf (6.298Mb)
  Veure estadístiques d'ús
Metadades
Mostra el registre d'unitat complet
Dols Rusiñol, Joaquim
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1988, Núm. 29
Tipus de documentArticle
Abstract
<p>The cinema of the Russian director Dziga Vertov seen as a cinema-eye, as an attempt to bring cinema and the new technological view near reality, and considered to be a counter-cinema, an anti-cinema, a cinema of information and expression, might be the most immediate precedent of video-art, precisely as an anti-artistic, anti-commercial, anti-aesthetic option, too. The video-art of the sixties is an anti-television video. Television has been compared to the cinema of the twenties. A video- art of happening, documentation, lucubration, poli tic agitation: a video-art containing much performance.</p> <p>Real-time, on-live, action, those are three of the main principies which characterize both the twenties in the Soviet Union and the sixties in the United States. The avant-garde cinema and the video-art: Vertov and Paik. Nam June Paik's drive in a taxi in October 4th, 1965, performance recorded in video, was the beginning of a long series of experiences: his collaborations with Charlotte Moorman, for exemple, without forgetting that at that very moment Rauschenberg, Merce Cunningham, Allan Kaprow, Jim Dine, Yoko Ono, Trisha Brown, Yvonne Rainer,... were taking part in the creation of a complex and many-sided video-performance.</p> <p>Later on, in full conceptual period, other people would devote themselves to it: Les Levine, Aldo Lambellini, Keith Sonnier, Joan Jonas, Vito Acconci, Dan Graham, Rebeca Horn, General Idea, Ant Farm,...</p>
Condicions d'accésAccés obert
URIhttp://hdl.handle.net/20.500.11904/1332
ISSN2385-362X , 0212-3819
Col·leccions
  • 1988: Núm.: 29 [15]

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Tots els drets reservats | Avís legal
Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris
 

 

Explora

Tot RedITComunitats i col·leccionsPer data de publicacióAutorsTítolsParaules clauDepartamentsAquesta col·leccióPer data de publicacióAutorsTítolsParaules clauDepartaments

Copyright © 2019 Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques | Tots els drets reservats | Avís legal
Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris