Ricard Salvat: el somni d’un futur Teatre Nacional de Catalunya
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2015, Núm. 41-42
Document typeArticle
Abstract
El 3 de març de 2013 la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va tancar les seves portes a causa de la delicada situació financera de la institució, provocada en gran mesura per les enormes retallades en cultura del govern i l’augment de l’IVA cultural. És un bon moment per parlar de Ricard Salvat, que ja en els anys seixanta del segle passat va imaginar un futur i hipotètic teatre nacional català. Director escènic i agitador cultural, Salvat va ser un dels pares de l’anomenat «teatre independent» dels darrers quinze anys del règim de Franco, i a la seva faceta de director cal sumar-hi la seva tasca com a acadèmic i docent. Fundador de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG) l’any 1960, aquest projecte pedagògic es va convertir de seguida en un potent focus ideològic, teatral i de resistència cultural. Amb el teatre públic alemany com a referent, Salvat va intentar portar a terme el seu projecte sobre tres pilars ben definits: la creació d’un repertori, la recuperació del català com a llengua de cultura i la recerca i consolidació d’un estil interpretatiu propi. Irònicament, però, quan el TNC finalment es va inaugurar el 1996 Ricard Salvat no va ser mai convidat a dirigir-hi un espectacle. La meva recerca es qüestiona si Salvat va tenir èxit o no a l’hora de portar a la pràctica els seus fonaments teòrics i de quina manera el seu model de teatre nacional català pot ser identificat en el teatre dels nostres dies.
Access conditionsOpen Access
KeywordsRicard Salvat, teatre viu, Associació Dramàtica de Barcelona, Foment de les Arts Decoratives, Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual, Institut del Teatre, Teatre Nacional de Catalunya.
ISSN2385-362X
,
0212-3819