Mostrando ítems 181-200 de 929

    • El melodrama expresionista de Valle-Inclán y el extrañamiento dramático 

      González López, Emilio
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • La problemática del teatro del absurdo en España a partir de 1960 

      Esturo, Juan Carlos
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • La teoría del teatro político de Erwin Piscator 

      Solís Díaz, Luís
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • Hacia una interpretación sociológica del teatro de Peter Hacks 

      Isasi Angulo, Amando Carlos
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • «La vida es somni»: del text a l'escena 

      Bernat, Vicent
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • Estructura i funcions a l'obra dramàtica. Anàlisi d'«El retaule del flautista» 

      Broch, Àlex
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1976, Núm. 21
      Acceso abierto
    • La llum del teatre 

      Banu, Georges
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 22
      Acceso abierto
      <p>lt is a fact that a large number of directors still feel enthusiastic about lights and use them with great pleasure. Lights and their function in theatre are at crossing where opposite ways both converge and come apart. ...
    • El quadern de direcció d’«Otel·lo», de William Shakespeare, espeblert per Konstantin Stanislavski 

      Abellan, Joan; Melendres, Jaume
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 22
      Acceso abierto
      <p>This article is a compilation of the conclusions of a seminar where the contents of the direction notebook which Stanislavsky wrote up in Nice in 1929 were analysed in order to direct the group Art's Theatre of Moscow ...
    • «Mary d’Ous», un punt d’inflexió 

      Melendres, Jaume
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 22
      Acceso abierto
      <p>This work is a compilation of the results of a seminar made by the Department of Theatrical Sciences of the lnstitut del Teatre of Barcelona about the “Analysis of shows recorded in video”; it takes part in the effort, ...
    • Mestres Quadreny, un compositor per als confins teatrals de la música 

      Abellan, Joan
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 22
      Acceso abierto
      <p>Interview with Josep Mestres Quadreny, a Catalan and postrnodern cornposer, where there are included all the different aspects of his musical training between 1945 and 1955; he refers both to his country's situation and ...
    • Joan Oliver o el «realisme» 

      Formosa, Feliu
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 22
      Acceso abierto
      <p>Interview between Feliu Formosa and the playwright Joan Oliver (Sabadell, 1899). Joan Oliver was born in the bosom of a traditional family of the bourgeoisie of Sabadell. Since youth he concentrated on Arts and he wrote ...
    • Bibliografia teatral catalana, 1980-1981 

      Equip Editorial,
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
    • Futur de l’espectador davant l’espectacle 

      Fàbregas, Xavier
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>Cinema, drama and television are languages composed of some groups of signs, and we will only be able to know the specific character of each entertainment if before we can define them separately. Between drama and cinema, ...
    • Fenomenologia i semiòtica del teatre 

      Marty, Robert
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>This article attempts to show that Ch. S. Peirce's phenomenology and semiotics can help in approaching in scientific terms the theory of drama (and more generally speaking of entertainment), thus providing an answer to ...
    • Josep M. de Sagarra, traductor 

      Alcover Vidal, Jaume
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>The translation of a language into another one has always pursued the aim to incorporate, for whatever reason it may be, a work belonging to a certain language and culture into the translator's language and culture; the ...
    • Escenificar Labiche. Elogi de l’apart 

      Melendres, Jaume
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>The relations between form and philosophy, between dramatic structure and world's conception are the purpose of this article based on two experiences of staging Labiche. J. M. emphasizes the central part played, in the ...
    • Una frustració: la proposició de Llei de Teatre 

      Teixidor, Jordi
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>Since 1975 there have been several bills that tried to get a legal framework where the dramatic activity could be inserted. Finally, 26th. March 1982, the Partit Socialista Unificat de Catalunya (communist) presented ...
    • Un nou teatre en somni 

      Carner Ribalta, Josep
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1983, Núm. 23
      Acceso abierto
      <p>In 1936 this author was appointed Commissar of Entertainments of the Generalitat, and while he was carrying out his task, he became aware of the deficiencies suffered the show business, as regards both drama and cinema. ...
    • Federico García Lorca: dramaturg o director? 

      Cámara, Isabel
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1984, Núm. 24
      Acceso abierto
      <p>In his book&nbsp;<em>Federico y su mundo,&nbsp;</em>Francisco García Lorca contends that the stage in his brother's plays “ ... opens up not only towards the spectator but towards an afterlife surrounding the stage”. ...
    • L’escenografia de Fabià Puigserver 

      Abellan, Joan
      Artículo
      Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 1984, Núm. 24
      Acceso abierto
      <p>The Catalan scenographer and theatrical director Fabià Puigserver has created more than a hundred scenographic and wardrobe projects, mainly for shows produced in Catalonia but also for ones in Madrid and beyond the ...