RedIT: Recent submissions
Now showing items 361-380 of 956
-
The Ignorance of Participation as an Act of Poetic Resistance: Introduction to the Manifest of the Company FFF: "The Friendly Face of Fascism"
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>The following introduction seeks to provide some of the main characteristics of the scenic poetics set out in the manifest "FFF: The Friendly Face of Fascism. For an Aesthetics of Devices" that Roger Bernat and Roberto ... -
Algunes qüestions sobre la relació de Fabià Puigserver amb Polònia
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Quan es parla de la trajectòria vital i artística de Fabià Puigserver indefectiblement es fa referència a la seva experiència i a la seva formació com escenògraf a Polònia, on visqué i s’educà entre 1951 i 1959. Segons ... -
"Moving objects" Who moves whom? Who moves what?
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p><em>Moving objects</em> is a performative practice that I have been developing for four years in different contexts. Through a simple proposal (or action score), participants move objects that were already in a ... -
El tercer espai de l’arquitectura teatral. Entre l’escenari i la ciutat
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Al llarg de la història, el disseny d’espais teatrals sempre ha tingut en compte la seva relació amb la ciutat. Darrerament, quan s’ha prestat molta atenció a les pràctiques de participació cultural, l’arquitectura ... -
Parlar com a acte d’autoempoderament - instal·lació teatral i dispositiu de mediació tècnica al museu - Numax-Fagor-Plus de Roger Bernat
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Sobre la base de l’exemple de la producció <em>Numax-Fagor-Plus</em>, del director català Roger Bernat, l’article debat l’estructura paradoxal d’un dispositiu tècnic, tot establint relacions amb aspectes d’un ... -
The Site-Specific Projects of Teatro Potlach: The City as Set Design and Dramaturgy
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Teatro Potlach is an Italian theatre company founded in 1976 by Pino Di Buduo and Daniela Regnoli in a little village, Fara In Sabina, after a period of training by the two young people at Odin Teatret, under the ... -
Què té el carrer? Dimensions d’un hàbitat creatiu
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Aquest article identifica sis aproximacions definitòries del carrer creatiu: la dimensió urbanística, la política, l’artística, la simbòlica, la tecnològica i l’atmosfèrica, presentades a través dels seus perquès, els ... -
La localització espacial de l’activitat teatral. Una anàlisi a partir del cas de Barcelona
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Les activitats culturals —i els teatres no en són una excepció— interactuen amb els espais urbans on s’implanten. Ara bé, malgrat aquest potencial, pocs estudis han analitzat les interaccions entre teatres i espai urbà. ... -
Theatre Architecture Mapping: Catalogue of Berlin Performing Spaces
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>The digital reproduction of the theatre architecture collection of the Technische Universität Berlin provides extensive documentation for research and contextualisation. With more than 10,000 photographs, drawings and ... -
Matadero Madrid: Modern Ruin, City of the Arts
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>In the mid-20th century theatre creators such as Artaud, Grotowski and Brook, driven by a different vision of the mise-en-scène, developed major reflections on the performing space, which took them to use abandoned ... -
Place-making from the Urban Palimpsest
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Based on the concept of the city as a palimpsest, a kind of constant superimposition of physical layers and traces of tangible and ephemeral memories to be explored again in each historical moment and each urban path, ... -
Els teatres de la ciutat de Barcelona i l’art comunitari: una aproximació
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>Al llarg de la darrera dècada, les polítiques culturals i teatrals han tendit a integrar el concepte de la «cultura com a recurs» (Yúdice, 2003) amb l’objectiu de transcendir-lo des d’una perspectiva de sostenibilitat ... -
Urban Ruptures as Pre-Existing Potentials of Theatre: The Arnau Project
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>In this article, we will start from the axiom that, as a place of confluence of opposing forces, the city provides the conditions for various ruptures to manifest as urban circumstances and as structuring and destructuring ... -
Theatre and Architecture in Palma
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>The study of the place of theatre in Palma is research that shows its existing, closed and vanished venues throughout the history of the city. It is apreliminary and ongoing inventory covering 98 performance spaces, ... -
Al refugi, a l’edifici i a la intempèrie. Quatre casos de reciclatge en l’arquitectura teatral
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access<p>The article focuses on four cases in the area of Barcelona of arts buildings and facilities with a theatre auditorium, which in the last twenty years have recycled and restored former cultural centres and association ... -
Editorial
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2019, Núm. 44
Open Access -
De camí cap a «Andreas»
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
Open Access<p><strong></strong>This paper explores the stages that structured <em>Andreas</em>, Jonathan Châtel’s rewriting of <em>The Road to Damascus </em>by August Strindberg. Based on the questioning of the uncertain ... -
Visual and Sound Analysis of Onírica Mecánica’s ‘Alicia y las ciudades invisibles’. Independent Theatre in Commercial Networks
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
Open Access<p>Este trabajo reflexiona sobre la posibilidad de que el teatro independiente encuentre espacio en salas o teatros habitualmente considerados como comerciales, a partir del análisis del espectáculo <em>Alicia y las ... -
Teatros de performers de «personas específicas», presentes (en sedes teatrales de Barcelona, 2006-2012)
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
Open Access<p>Entre 2006 y 2012 independientes modelos de creación escénica acontecieron en espacios que suelen acoger <em>teatros y danzas dependientes</em>: productos escénicos ensayados, acabados, eficaces y ... -
Pequeño Teatro Dido as Introducer of Theatre of the Absurd in Spain
Article
Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre. 2020, Núm. 45
Open Access<p>This article focuses on the beginnings of the Theatre of the Absurd in Spanish theatres. It introduces the independent group Pequeño Teatro Dido, which was active between the years 1954 and 1963. This was ...